IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

13 September 2009

ZAKAT FITRAH SATU KEWAJIPAN

Syukur kehadrat Ilahi atas nikmat umur, Islam, iman, Ramadhan dan segalanya buat diri ini. Masih lagi aku diberikan kesempatan masa untuk meneruskan coretan di ruang maya ini. Ramadhan makin hampir untuk melambai pergi... Ibadah puasa bagi tahun ini bakal sempurna dan tarikh melihat anak bulan Syawal pun dah ditetapkan pada malam 19 September (Sabtu) ini.

Masing-masing nampaknya sibuk dengan urusan menghias rumah. Masjid dan surau mula berkurangan bilangan saf terawih. Taman Cempaka di depan TESCO Melaka makin sesak khabarnya. Rumah kediaman makin banyak diterangi nyalaan pelita. Bunyi letupan mercun yang telah jadi larangan pihak berkuasa kian gamat di sana sini... Pasaraya kian rancak dengan promosi.

Aku tak peduli tentang itu... Cuma satu persoalan untuk semua, adakah dalam keghairahan lebaran yang bakal disambut minggu depan itu, tanggungjawab bagi mereka yang bergelar ketua keluarga atau waris-waris yang bertanggungjawab bagi rukun Islam keempat telah terlaksana??

Ya... Zakat fitrah...


Alhamdulillah, tahun ini merupakan tahun kedua aku melaksanakannya setelah mendirikan rumahtangga sejak dua tahun yang lalu. Selepas solat subuh pagi ini, tanggungjawab aku dilunaskan. Dibayar kepada Tuan Imam 1 Masjid Selandar, Cikgu Jamal bagi 3 nama: Aku, isteri dan anakku...

Bukan sengaja aku buat entri ini untuk beritahu pada semua yang aku dah bayar zakat, apatah lagi untuk menunjuk-nunjuk (nau'zubillah)... Sebaliknya, aku nak mengajak semua teman-teman yang ada tanggungjawab ini untuk melaksanakannya secepat mungkin. Seperti yang aku katakan, setelah dua kali aku melakukannya atas dasar kewajipan, terasa hati lapang dan tenang yang benar-benar hebat !!! Subhanallah-Maha Suci Allah...

Demikianlah kuasa dan kebesaran Allah... Apabila sesuatu yang diperintahkan-Nya kita laksanakan dengan sempurna, maka Allah memberikan kita ketenangan jiwa. Tiada lagi rasa bersalah, tiada lagi rasa bahu seolah-olah dibebani oleh sesuatu yang belum selesai dan gembira dalam hati seolah-olah buat aku tersenyum sendiri...

Namun, aku masih terfikir mengapa masih ramai yang tak mahu mengeluarkan zakat fitrah?? Nak katakan kadarnya membebankan, jauh sekali... Tak percaya? Anda semaklah sendiri ikut negeri masing-masing...


Marilah semua saudaraku, tunaikanlah tanggungjawab anda. Masih ada masa lebih kurang seminggu lagi sebelum solat sunat Aidilfitri tahun ini ditunaikan. Ingat, jika terlewat (bayar selepas solat sunat hari raya) maka itu tidak lagi dikira sebagai zakat sebaliknya hanyalah sekadar sedekah biasa...

Jika ada juga yang rasa terbeban, fikirlah jawapan untuk anda berikan pada Allah ketika di mahsyar nanti:
"Mengapa kau tidak mengeluarkan zakat sedangkan kau berkewajipan?"

Jika anda ada jawapan untuk itu, tak mengapalah... Moga hidayah Allah sampai ke hati mereka yang sedemikian. Amin~~

Bersihkan puasa anda semua dari perkataan yang tidak baik dengan berzakat, dan bersihkan harta anda dengan berzakat... Jangan terlewat.


Moga ibadah dan kefardhuan ini diterima Allah. Amin~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan