IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

08 September 2009

KENTANG GORENG TEPUNG RFC

Salam sejahtera...
Hari ni dah masuk hari ke-19 kita berpuasa. 10 hari di fasa ke-2 yang dijanjikan keampunan dari Allah SWT bakal berakhir. Dan fasa ke-3 (peringkat pelepasan dari api neraka-insyAllah) bakal kita tempuhi. Bagaimana dengan 'pesta ibadah' kita setakat ini? Jangan lupa untuk terus muhasabah diri...

He... He... Hee...
Itu setakat intro jer... Ok kali ni saja nak kongsi cerita dan ajak mencuba. Bagi yang berada di Melaka, kita masih menjadi insan2 yang belum dapat menikmati RFC di restorannya yang sebenar. Hanya disediakan buat kita, ayam organik dan tepung RFC ajer... Jadi untuk menikmati ayam RFC atau segala jenis menu di restoran RFC yang the real, kenalah buat sendiri.

Beberapa hari lepas, aku cuba try satu resepi ringkas: Kentang Goreng Tepung RFC. Apa kata lepas ni u all pulak cuba. Rasanya memang best sebab lebih kurang macam rasa kentang goreng di KFC. Opppsss !!! Itu dulu, tapi sejak jadi ahli HPA, KFC dah terpadam terus dari pilihan hati dan selera tekak aku okey.... BOIKOT KFC !!!

Apa lagi, ambil lah pen dan kertas untuk salin resepi. Kalau tak ambil pen dan kertas pun, sila ambil perhatian. Ha... ha... ha....

Bahan-Bahan:

1. Ubi kentang


2. Tepung goreng RFC


3. Minyak masak

CARA-CARA PENYEDIAAN:

1. Kupas ubi kentang dan basuh bersih dengan air.

2. Belah/potong ubi kentang tersebut mengikut kehendak masing-masing (disarankan agar dipotong nipis agar mudah empuk kerana kita akan gunakan kaedah menggoreng, bukan merebus) Harap maklum.

3. Panaskan kuali anda dengan api yang sederhana kecil agar kentang tak hangus.


4. Sementara itu, ubi kentang yang telah dipotong tadi, dibasuh sekali lagi dengan air dan tuskan. Kemudian gaulkan dengan tepung goreng RFC HPA.



5. Goreng ubi kentang yang telah digaul sebati dengan tepung RFC tadi lebih kurang 3-4 minit ATAU diyakini telah masak dan empuk.


6. Kentang Goreng Tepung RFC sedia untuk dihidangkan (boleh dimakan begitu saja atau makan bersama nasi atau bersama sos-sos keluaran HPA) Ikut suka korang lerr...



'SELAMAT MENCUBA'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan