IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

05 September 2009

PERANG BADAR... SEJARAH JADI SEMANGAT

...Perang Badar...
Berlaku pada 17 Ramadhan tahun ke-2 Hijrah
...bersamaan 15 March 624 Masihi

Teringat kisah ketika Rasulullah SAW bersama para sahabat berjuang untuk menegakkan agama Islam yang pada ketika itu masih baru lagi. Tentera Islam Madinah bertempur dengan tentera Jahiliyyah di medan Badar. Tentera Islam yang hanya berjumlah 313 orang bertempur dengan 1000 orang tentera Quraisy pada bulan Ramadhan. Atas perjuangan mereka yang ikhlas dan bantuan dari Allah SWT, maka kemenangan berpihak kepada tentera Islam.


Moga kisah silam ini menjadi pedoman kepada kita sebagai umat Islam untuk terus berjuang dan tidak mudah mengalah sepertimana yang pernah dilakukan oleh para sahabat suatu ketika dahulu.

Dan.....
Esok genaplah 1428 tahun peristiwa besar tersebut berlalu...
Dan........
Esok juga AKU akan menghadiri satu 'acara' penting sebagai penentu terhadap 'sesuatu' yang belum pasti. Doa telah AKU panjatkan, moga ALLAH maqbulkan...
Amin Ya Allah, amin Ya Rabb...

( biarlah 'acara' dan 'sesuatu' yang aku maksudkan itu menjadi rahsia diri AKU dan keluarga - andainya AKU masih ada untuk terus menulis di ruang maya ini, kita bersua lagi - jika takdir sebaliknya, AKU redha - segala khilaf kupohonkan ampun dari semua - percayalah bahawa perjuangan tak pernah selesai selagi dunia bernyawa )

WaAllahua’lam...

2 ulasan:

  1. apa pun acaranya, semuga diberkati dan mendapat pertolongan Allah, amin

    BalasPadam
  2. Seandainya AKU tidak 'hadir' semula ke laman ini sehingga waktu berbuka hari ini, AKU harap kalian mengerti bahawa AKU berada di satu persinggahan yang telah ditentukan Ilahi.
    Namun, AKU masih tetap mengharap segala doaku, harapanku dan mereka2 yang hampir dengan AKU diperkenankan Maha Esa.

    Maaf AKU dahului atas setiap salah silap AKU selama menjadi editor JEJAK 87 ini, kerana AKU bimbang tak sempat untuk menyatakannya jika tiada izin dari-NYA...

    BalasPadam