IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

02 September 2009

HALALKAH BABI DI MATA ANDA ?

ARTIKEL INI ADALAH ASLI DARI EDITOR JEJAK 87

Terkilan... Sedih... Keliru... Buntu...
Itulah yang aku rasa setiap kali aku melihat saudara seagama aku masih lagi terus ceria di lorong-lorong pusat membeli-belah mahupun di kedai-kedai kecil sekitar pekan Selandar... Kenapa?? Apa sebabnya??

Terkilan kerana mereka tanpa sedar sedang membayar untuk barangan yang jelas haramnya. Mungkin jelas di mata aku yang telah tahu tapi tak kelihatan di mata mereka yang belum mengetahui...

Sedih kerana Islam dan umatnya diperalat oleh bangsa kuffar dengan jalan paling singkat dan terlalu mudah... Makanan dijadikan medium pihak mereka bagi menjatuhkan Islam secara halus dan senyap.

Keliru kerana adakah mungkin mereka yang aku lihat itu tidak tahu langsung berkaitan yang aku tahu?? Atau mereka telah diberitahu tapi tak mahu ambil pusing kerana bersandar alasan logo halal JAKIM terpamer di bungkusan barangan belian mereka?? Entahlah...

Buntu kerana memikirkan pula sejenak... Sampai bila mereka akan terus diperalat?? Apa yang perlu dilakukan oleh orang yang dah tahu semacam aku untuk menyampaikan maklumat?? Adakah respon yang positif akan diterima jika aku tampil memberitahu seperti ini... "Pakcik, makanan yang pakcik beli ni haram, tak boleh beli... Ada kandungan lemak babi. Cuba tengok lebal ni..." (mungkin demikian ayat yang akan aku gunakan jika aku berani bersemuka dengan hujah sebagai orang yang telah tahu)


Agak-agaknya, apa reaksi pakcik tersebut?? Kalau 50/50 respon nya pun dah cukup baik......

Aduh !!!
Kenapa begitu berat untuk aku melangkah lalu menyusun kata-kata. Namun itulah pengertian pengorbanan. Belum lagi kita dikerah untuk menyampaikan dakwah Islamiah di tengah masyarakat jahiliah seperti yang telah dilakukan oleh Baginda SAW. Allahuakbar !!

(teringat pula bait lirik lagu dari kumpulan Hijjaz, lagu 'Lukisan Alam'
...mengharap senang dalam berjuang
bagai merindukan bulan di tengah siang...

Berbalik pada mauduq entri ini...
Halalkah babi di mata anda?

Pendedahan tentang wujudnya kandungan babi dalam produk-produk makanan dan minuman di pasaran telah lama dilakukan. Namun seperti persoalannya, adakah kita tak ambil perhatian tentang isu ini. Hinggakan bilangan manusia muslim yang masih terus membelinya berganda-ganda dari bilangan produk di pasar raya?

Jika anda yang sedang membaca tulisan aku ini merupakan salah seorang yang ter'katagori' dalam kalangan yang belum tahu, ketahuilah dan SILALAH LAKUKAN SESUATU YANG WAJAR UNTUK MENGHINDARINYA.

Paparan kod dalam gambar di atas itu sebenarnya adalah kod-kod yang sengaja dicipta bangsa kuffar bagi mengelirukan dan mengelakkan perkataan 'babi' ditulis secara zahir, yang mungkin terdapat dalam produk yang kita beli. Kod-kod tersebut tercatat pada bahagian isi kandungan di bungkusan produk berkenaan. Sila pastikan bahawa SETIAP KALI sebelum memasukkan apa juga produk makanan atau minuman ke dalam troli anda, baca bahagian kandungan produk dan PASTIKAN TIDAK terdapat antara kod-kod berkenaan di labelnya.

Mungkin ada antara kita yang menyatakan susah untuk dilaksanakan, namun jom kita renung bersama dan anda jawab:
Mana lebih susah antara anda memastikan pilihan makanan minuman anda benar-benar halal, dengan SUSAHNYA MENJAWAB PERTANYAAN ALLAH KELAK ATAS KETERLANJURAN / SIKAP AMBIL MUDAH KITA TERHADAP MAKANAN DAN MINUMAN HARAM INI ??!!

Ingat saudara...
Kita akan mati dan akan dibangkitkan kelak di hari ditanya segala perbuatan, amalan dan segalanya. Mana mungkin jika hari ini kita telah tahu sesuatu yang haram, lantas kita memalingkan muka dan tindakan, Allah akan membiarkan sahaja kita terlepas dengan mudah... Lebih malang, kita menjadi pula orang yang menentang.
Isunya jelas, maklumat telah sampai, cuma salahnya pada kita yang mungkin tak ambil langkah mengatasi.

Adakah kalian sanggup memakan sesuatu di depan anda, yang diberitahu adalah daging babi seperti ini??



Kalau anda menjawab tidak, hentikan segera pembelian haram ini atau jika tidak demikian, anda samalah juga dengan mereka yang menjamah daging tersebut...

Suka untuk aku buat sedikit perbandingan.....

Andaikan anda diberitahu oleh rakan anda bahawa di jalan hadapan sana ada sekatan jalanraya oleh pihak berkuasa. Semua yang lalu akan ditahan dan diperiksa (lesen dan sebagainya). Sedangkan anda waktu itu terlupa membawa lesen memandu.
Adakah anda akan teruskan perjalanan atau sebaliknya??

Tak siapa mahu dirinya terjun ke lembah kebinasaan. Neraka itu panas dan syurga itu nikmat... Akal dan fikiran telah dikurniakan... Gunalah sebaiknya demi kebaikkan yang berkekalan sebagai membuat bekal di hari kemudian. Jangan sampai solat kita pagi petang siang malam, tangan ditadah mohon doa diperkenan tapi tak berkesan... Periksalah makanan minuman kita semua. Kerana setiap yang haram atau syubhat masuk sekali ke dalam perut yang beriman, 40 hari amalannya tak diterima. Tumbuhlah pula bahan tersebut menjadi darah dagingnya... Sampai bila? Mana mungkin daging yang tumbuh akan hilang... Mana mungkin kehidupan dunia akan berulang jika sangkakala telah ditiupkan. Ambillah sedikit pengajaran, buat pedoman sesama insan.

Maksud Hadis:
"Daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka neraka lebih layak baginya"
(Riwayat Thabrani)

Lagi maksud Hadis:
"Tidak akan memasuki syurga daging yang tumbuh daripada yang haram".
(Riwayat Ahmad)

Akhirnya, sebelum aku tamatkan entri ini, pesanku cuma satu... Memang jika kata-kata aku ini membuatkan pilihan makanan minuman kalian terbatas. Itu haram, ini haram. Itu tak boleh, ini tak boleh... (kerana sememangnya ratusan produk yang terdapat kod babi ini).
Namun sedarlah bahawa demikian itulah namanya perjuangan kerana bukan murah untuk kita 'membayar' syurga Allah.
Wallahualam.......


* sila lihat juga pada bahagian kod babi di sebelah kanan laman ini untuk cadangan langkah mengatasi hal 'terbeli' produk yang terkandung babi

2 ulasan: