IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

16 September 2009

QIAMULAIL 27 RAMADHAN DI MASJID SELANDAR

Syukur alhamdulillah ke hadrad Ilahi Rabbul A'lamin... Selawat serta salam buat junjungan Baginda SAW...
Bertempat di Masjid Selandar, Jasin telah berlangsungnya majlis qiamulail malam semalam (27 Ramadhan 1430 Hijrah) dibawah pimpinan Ustaz Hj.Mohd Nazri bin Hj.Zainal Al-Hafiz dari Madrasah Madinatul Qur'aniah, Asahan, Ledang, Johor.

Program yang dimulakan dengan zikir munajat lebih kurang jam 3.30 pagi, dipenuhi dengan ibadah solat sunat tahajjud, solat sunat tasbih, solat sunat taubat dan solat sunat hajat itu berjalan dalam suasana sungguh hening dengan dihadiri lebih kurang 60 orang jemaah.

Selesai ibadah qiam tersebut, semua jemaah dihidangkan dengan sahur berramai-ramai. (Aku tak turut serta dalam sahur tersebut kerana pulang ke rumah untuk sahur bersama ibu dan isteriku).

Perjalan majlis, diteruskan dengan solat subuh berjemaah dan kuliah subuh oleh Ustaz Hj.Mohd Nazri. Antara intipati yang disampaikan dan sempat kukongsikan bersama ialah:

1. Kita digalakkan untuk beribadah bagi memburu Lailatulqadar bukan sekadar pada malam-malam witir (ganjil) sahaja, sebaliknya ibadah perlu di'mantain' sepanjang saki baki Ramadhan dan berlanjutan sepanjang masa.
2. Malam Aidilfitri adalah antara malam-malam yang dijanjikan oleh Allah SWT sebagai antara malam yang mustajab bagi kita berdoa (selain dari malam nisfu syaaban, malam 1 muharram, malam lailatulqadar dan beberapa malam lain).
3. Jemaah dipesan untuk tak meninggalkan malam raya untuk berdoa sebanyak mungkin, kerana malam tersebut sering menjadi malam paling sibuk bagi kita untuk melakukan persiapan akhir menjelang raya esoknya.

Majlis ditamatkan lebih kurang jam 7.00 pagi dan al-ustaz sempat memaklumkan bahawa ada sebuah buku yang ditulis sendiri oleh beliau untuk dibeli sambil menderma kepada Madrasah pimpinannya. Buku '5 KEISTIMEWAAN RAMADHAN DAN AMALAN LAILATUL QADAR' dijual dengan harga RM10.00 sahaja, dan aku antara yang telah mendapatkannya.



Semoga ibadah kami dan kalian semua sepanjang Ramadhan ini diterima oleh Allah SWT.
Amin~~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan