IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

22 Ogos 2009

RAMADHAN DISAMBUT, BIDADARI DIIMPI, KERANA JANJI ALLAH BUKAN MIMPI

Bidadari merupakan salah satu anugerah Allah kepada seorang lelaki yang memasuki syurga. Bagi seorang wanita yang solehah maka bidadari bagi suaminya adalah dikalangan bidadari-bidadari kurniaan Allah dan dia (isteri solehah merupakan ketua akan segala bidadari- bidadari).
Berjihad pada agama Allah merupakan satu amalan yang menjadi kesukaan Allah SWT dan ini merupakan sunnah besar nabi SAW dan kalangan sahabat-sahabat. Setiap manusia yang mati walaupun berapa umurnya, maka akan ditanya dimanakah masa mudanya dihabiskan.

Kisah Ainul Mardhiah bermula disini........

'Ainul Mardhiah' merupakan seorang bidadari yang paling cantik di kalangan bidadari-bidadari yang lain (bermaksud mata yang di redhai). Suatu pagi (dalam bulan puasa) ketika nabi memberi targhib (berita-berita semangat di kalangan sahabat
untuk berjihad pada agama Allah) sebelum keluar perang pada petang itu, katanya sesiapa yang keluar di jalan Allah tiba-tiba dia syahid, maka dia akan dianugerahkan seorang bidadari yang paling cantik di kalangan bidadari syurga. Mendengar berita itu seorang sahabat yang usianya sangat muda, teringin sangat nak tahu bagaimana cantiknya bidadari tersebut....

Namun dia malu nak bertanyakan kepada nabi SAW kerana malu pada sahabat-sahabat yang lain. Namun dia tetap memberikan namanya sebagai salah seorang yang akan turut serta dalam peperangan perang tersebut. Sebelum Zohor, sunnah nabi akan tidur sebentar (dipanggil khailulah), maka sahabat yang muda tadi juga turut tidur...

Dalam tidur tersebut dia bermimpi berada di satu tempat yang sungguh indah, dia bertemu dengan seorang lelaki yang berpakaian bersih lagi cantik dan muka yang berseri-seri lalu ditanyanya dimanakah dia sedang berada? Lalu lelaki itu menjawab "inilah syurga".

Lalu si pemuda yang bermimpi itu menyatakan hasratnya untuk berjumpa dengan 'Ainul Mardhiah'... Lantas ditunjukknya di suatu arah, maka berjalan dia... Di satu pohon beliau mendapati ada seorang wanita yang tak pernah dilihat kecantikannya... Tak pernah dilihat di dunia ini... Lalu diberi salam dan dia bertanya, "andakah Ainul Mardhiah?
Wanita itu menjawab "Tidak... Saya khadamnya. Ainul Mardhiah ada di atas singgahsana itu".

Lalu dia berjalan dan memasuki satu mahligai yang cukup indah dan mendapati ada seorang lagi wanita yang kecantikannya berganda-ganda dari yang pertama tadi, sedang duduk mengelap permata-permata hiasan di dalam mahligai.... Lalu diberi salam dan di tanya lagi adakah dia Ainul Mardiah?
Lalu wanita itu menjawab, "Tidak. Saya hanya khadamnya, dia di atas mahligai ini... Lalu dinaikinya anak-anak tangga mahligai permata itu. Sampai ke satu peringkat dan pemuda itu mendapati seorang wanita yang berganda-ganda cantik dari yang pertama dan berganda-ganda cantiknya dari yang kedua.... Dan tak pernah dilihat di dunia....
Lalu wanita itu berkata,
"Akulah Ainul Mardhiah, aku diciptakan untuk kamu dan kamu diciptakan untuk aku...."
Apabila lelaki itu mendekatinya, wanita itu berkata...
"Nanti. Kamu belum syahid lagi?"
Tersentak pemuda itu lalu dia pun terjaga dari tidurnya lantas diceritakan segala-galanya kepada satu sahabat lain, namun begitu dia memesan agar jangan menceritakan cerita ini kepada Nabi SAW... Tapi sekiranya dia syahid barulah ceritakan kepada Nabi.

Petang itu, pemuda itu bersama-sama dengan pemuda Islam lainnya bersama Nabi SAW telah keluar berperang lalu ditakdirkan pemuda itu gugur syahid......
Petang tersebut ketika semua jemaah telah pulang ke masjid, di waktu hendak berbuka puasa maka mereka telah menunggu makanan untuk berbuka (tunggu makanan adalah satu sunnah nabi). Maka kawan sahabat pemuda yang syahid tadi telah bangun dan merapati nabi SAW dan menceritakan perihal sahabatnya.
Dalam menceritakan itu, nabi menjawab "Benar... benar... benar...." pada sepanjang cerita tersebut. Akhirnya nabi SAW berkata memang benar cerita sahabat kamu tadi dan sekarang ini dia sedang menunggu untuk berbuka puasa di syurga.
Demikian sedikit kisah untuk direnungi dalam kita sama-sama menjalankan ibadah sepanjang Ramadhan ini. Biarpun ketika ini (khususnya di negara kita) tiadanya peperangan untuk kita merebut peluang syahid akibat gugur di medan tempur, ingatlah bahawa syahid dan jihad di sisi Allah adalah satu makna dan pengertian yang cukup luas. Rebutlah peluang meraikan pesta ibadah di Ramadhan ini, untuk bersama kita tagih akan ganjaran dan janji-janji Allah. Kerana sesungguhnya, Ramadhan juga adalah medan untuk kita memerangi hawa nafsu. Ingatlah juga bahawa Allah tidak pernah mungkir akan segala janji-Nya. Hanya yang sering mungkir, kita manusia yang terlalu daif dan kerap kali menyimpangi laluan hidup ajaran-Nya. Moga semua dirahmati dan Selamat Menjalani Ibadah Puasa hingga akhir medan ini nanti. InsyAllah....
__________________***__________________
Ainul Mardhiah
Album : You And I See
Munsyid : Unic

Dirimu pembakar semangat perwira
Rela berkorban demi agama
Kau jadi taruhan berjuta pemuda
Yang bakal dinobat sebagai syuhada'
Itulah janji pencipta yang Esa

Engkaulah bidadari dalam syurga
Bersemayam di mahligai bahgia
Anggun gayamu wahai seorang puteri
Indahnya wajah bermandi seri
Menjadi cermin tamsilan kendiri
Untuk melakar satu wacana
Buatmu bernama wanita

Ainul Mardhiah...
Kau seharum kuntuman di taman syurga
Menanti hadirnya seorang lelaki
Untuk menjadi bukti cinta sejati

Oh Tuhan...
Bisakah dicari di dunia ini
Seorang wanita bak bidadari
Menghulurkan cinta setulus kasih
Di hati lelaki bernama kekasih
Di hati lelaki bernama kekasih

1 ulasan:

  1. "Selamat mengerjakan ibadah puasa daripada cpj, semoga berjaya dalam melaksanakannya..."

    BalasPadam