IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

02 Ogos 2009

INGATILAH TUJUH KALIMAH

Entri kali ini aku titipkan setelah menerima satu e-mel dari salah seorang sahabat aku (tak perlu aku ketengahkan namanya). E-mel bergambar itu hanya bertanya khabarku, namun tulisan yang terdapat dalam gambar kirimannya menarik perhatian. Semoga perkongsian aku kali ini menjadi ingatan buat kalian yang dah tahu dan menjadi pengetahuan serta amalan bagi yang baru diperingatkan.

Tulisan dalam gambar e-mel tersebut berbunyi:

"Barangsiapa menjadikan amalan tujuh kalimah ini, insyAllah dia dipandang mulia di sisi Allah dan malaikat serta diampuni dosa-dosanya biarpun sebanyak air lautan..."

1.Mengucapkan BISMILLAH pada awal setiap perbuatan atau pekerjaan.

2.Mengucapkan ALHAMDULILLAH pada akhir setiap perbuatan atau pekerjaan.

3.Mengucapkan ASTAGFIRULLAH jika lidah terselit perkataan yang tak sepatutnya dilafazkan.

4.Mengucapkan INSYALLAH setiap kali merancang sesuatu pekerjaan.

5.Mengucapkan LAAHAULAWALA QUWATA ILLABILLAH jika berlaku perkara yang tak disukai atau tak diingini.

6.Mengucapkan INNA LILLAHI WAINNA ILAIHI RAJI'UN jika ditimpa musibah, kematian atau bencana.

7.Mengucapkan LAA ILAHAILALLAH, MUHAMMADUR RASULULLAH sepanjang siang dan malam hingga tak terpisahkan dengan harapan kebiasaan melafazkannya, kalimah tersebut menjadi perkataan akhir saat sakaratul-maut.

Aku menulis sebagai perkongsian bagi memperingati diri ini dan kalian juga. Moga Allah memberkati tiap saat kehidupan ini. INSYALLAH... Terima kasih sahabatku yang mengirim e-mel berkenaan.

1 ulasan:

  1. Salam teruskan PERJUANGAN...'Don'T GiVe'Up Da'FiGhT'...

    BalasPadam