IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

25 Ogos 2009

TAZKIRAH RAMADHAN: SYAFAAT SURAH


Alhamdulillah, solat subuh di masjid Selandar pagi ini diakhiri dengan sedikit tazkirah oleh tuan imam Jamal. Beliau membacakan sebuah buku yang sering digunakan sebelum-sebelum ini bagi menyampaikan tazkirah ringkas. Dan pagi ini, keistimewaan (fadhilat) membaca surah Al-Mulk (Tabarak) dan Alim-Lam-Mim (As-Sajjdah) menjadi tajuk pilihan beliau. Jom aku kongsikan bersama sebagai salah satu amalan yang boleh dilaksanakan sebagai tambahan 'bonus' kita bulan Mubarak ini... InsyAllah.
_____________________***_____________________

Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda...
"Ada satu surah di dalam Al-Quran yang terdiri daripada tiga puluh ayat yang akan memberi syafa'at kepada seseorang (pembacanya) itu, sehinggalah ianya diampunkan. Ini adalah surah Tabarakal-lazhi".

Tentang surah Tabarakal-lazhi ini ada satu riwayat yang lain menyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda,
"Hatiku mengkehendaki supaya surah ini berada di dalam setiap hati orang-orang yang beriman".

Mengikut satu hadith, seseorang yang membaca dua surah iaitu Tabarakal-lazhi dan Alif-Lam-Mim-Sajdah (surah As-Sajjdah) di antara sembahyang Maghrib dan Isya' adalah seumpama sesorang yang berdiri sembahyang untuk sepanjang malam Lailatul Qadar.

Adalah diberitakan juga bahawa, jika seseorang itu membaca dua surah ini, 70 kelebihan akan diperolehinya dan 70 dosa akan dihapuskan. Mengikut riwayat yang lain, jika seseorang itu membaca dua surah ini, ganjaran pahalanya adalah menyamai orang yang berdiri sembahyang sepanjang malam Lailatul Qadar. Ini juga telah disebutkan di dalam Mazahir.

Tarmidzi meriwayatkan daripada Ibnu Abbas ra:
"Sekumpulan sahabat telah mendirikan satu khemah di satu tempat tanpa mengetahui bahawa di situ terdapat sebuah kubur. Dengan tiba-tiba, mereka-mereka yang mendirikan khemah itu mendengar seorang sedang membaca surah Tabarakal-lazhi (Al-Mulk). Mereka pun menceritakan peristiwa itu kepada Rasulullah SAW, lalu baginda menerangkan kepada mereka bahawa surah ini akan menjaga mereka daripada azab Allah dan menjaminkan keselamatan.

Jabir r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW tidak akan pergi tidur sebelum membaca surah Alif-Lam-Mim-Sajdah dan Tabarakal-lazhi.

Khalid Ibn-e Ma'dan r.a telah berkata bahawa ia pernah mendengar satu riwayat yang mengatakan bahawa ada seorang pendosa besar yang pernah membaca surah Sajjdah tetapi tidak pernah membaca surah yang lain-lain. Surah ini telah mengembangkan sayapnya diatas orang ini dan memohon kepada Allah,
"Wahai Pemberi Rezekiku ! Orang ini kerapkali membaca daku".

Dengan syafa'at dari surah ini diterima oleh Allah lalu diperintahkan supaya setiap dosa yang dimasukkan di dalam kiraannya digantikan dengan pahala.

Khalid Ibn-e Ma'dan r.a juga telah meriwayatkan bahawa surah ini akan merayu bagi pihak pembacanya di dalam kubur dengan berkata,
'Ya Allah ! Jikalau aku ini berada di dalam kitab-Mu, maka terimalah syaf'atku, jika tidak, hilangkan lah sahaja daku ini daripada KitabMu !'

Surah ini akan muncul di dalam bentuk seekor burung, mengembangkan sayapnya ke atas mayat itu dan menjaganya daripada siksaan kubur.

Ta'us telah berkata,
"Kedua-dua surah ini mendatangkan enam-puluh kelebihan-kelebihannya yang mengatasi daripada segala surah-surah.

Siksaan didalam kubur bukanlah satu perkara yang biasa. Setelah meninggal dunia, tingkat pertama seseorang itu mesti lalui ialah kubur. Apabila Hadrat Uthaman r.a berdiri diatas sebuah kubur, ia akan menangis dengan begitu sekali sehinggalah janggutnya dibasahi airmatanya. Seseorang telah bertanya kepadanya mengapakah menangis begitu rupa jika di sebut kubur daripada di sebutkan Syurga atau Neraka ??

Ia menjawab,
"Aku telah mendengar dari Rasulullah SAW bahawa kuburlah tempat persinggahan yang pertama untuk menuju akhirat. Barangsiapa terselamat daripada azabnya , peristiwa-peristiwa selanjutnya akan mudah baginya. Dan sesiapa yang tidak selamat daripada azab di dalamnya, kepadanya peristiwa yang akan datang kelak menjadikan lebih sukar sekali. Dan daku juga mendengar bahawa tidak ada satu gambaran yang lebih menakutkan dan menggerunkan selain daripada apa yang ada didalam kubur".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan