IM MALAYSIA BLOGGER

EDITOR JEJAK 87

Foto saya
Jasin, Melaka, Malaysia
Mohd Farid bin Baharudin @ Deejay Wid. Anak tunggal yang lahir pada 28 Februari 1987 di Melaka. Bekas pelajar Sek.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Selandar, Sek.Men.Keb.Telok Mas dan Institut Perguruan Ipoh Perak. Mewakili negara ke Jepun pada tahun 2000. Pelatih PLKN Kump.2-Siri 2 tahun 2005. Anggota Perguruan Seni Silat Gerak Insan Seni sejak 2002. Bersama perjuangan HPA dengan no.keahlian 470711.MY01 berpangkat Pengurus Melati PLX. Berumahtangga pada 3 November 2007 dan menjadi bapa pada 28 November 2008. Berpengalaman menjadi juruacara dan terlibat dengan tugas sebagai seorang DJ sejak tahun 2001. Kini bertugas di salah sebuah konty terbuka di Melaka secara sepenuh masa. Pendokong perjuangan Pakatan Rakyat dari PKR.

KOMUNITI JEJAK 87

27 Ogos 2009

MAJLIS RAMADHAN SEDERHANA, PENUH MAKNA

Firman Allah...
"Wahai orang-orang yang beriman!
Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang yang terdahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. (Puasa yang diwajibkan itu ialah) beberapa hari yang tertentu; maka sesiapa di antara kamu yang sakit, atau dalam musafir, (bolehlah ia berbuka), kemudian wajiblah ia berpuasa sebanyak (hari yang dibuka) itu pada hari-hari yang lain; dan wajib atas orang yang tidak terdaya berpuasa (kerana tua dan sebagainya) membayar fidyah iaitu memberi makan orang miskin. Maka sesiapa yang dengan sukarela memberikan fidyah, maka itu adalah satu kebaikan baginya; dan (walaupun demikian) berpuasa itu lebih baik bagi kamu (daripada memberi fidyah), kalau kamu mengetahui.
Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Qur'an, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia, dan menjadi keterangan-keterang an yang menjelaskan petunjuk, dan perbezaan (antara yang benar dan yang salah). Oleh itu, sesiapa di antara kamu yang menyaksikan anak bulan Ramadan maka hendaklah ia berpuasa dan sesiapa yang sakit atau dalam musafir (lalu ia berbuka) maka (wajib baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan supaya kamu cukupkan bilangan puasa (sebulan Ramadan), dan supaya kamu membesarkan Allah kerana mendapat petunjuk-Nya, dan supaya kamu bersyukur.
[Surah Al-Baqarah, Ayat : 183-185]

_______________________***_______________________

06 Ramadhan 1430 Hijrah
Bersamaan 27 Ogos 2009 - Khamis

...Majlis Berbuka Puasa dan Solat Terawih Berjemaah, Kelab Sahabat Siti Khadijah di HPA Cawangan Semabok Perdana, Melaka Bandaraya Warisan Dunia...

Salam Ramadhan buat sekian kalinya di entri kali ini. Seiring rasa syukur yang tak terhingga kehadrat yang Maha Esa, majlis yang dirancang oleh pihak KSSK telah selamat berlangsung dengan jayanya semalam. Alhamdulillah...

Keberangkatan aku bersama pengiring setia, (wah !! macam dato'2 pulak ader pengiring skali) sepupu aku Mohd Nursyafiq Yaahya, aku bergerak dari rumahku ke lokasi (Semabok Perdana) lebih kurang jam 6.00 petang. Sememangnya aku tak pernah ke cawangan tersebut sebelum nie. Cuma hanya tahu akan gambaran jalan untuk ke sana.

Alhamdulillah, kami berjaya sampai sebelum jam 7.00 malam. Cawangan HPA setinggi 3 tingkat itu menyambut kehadiran kami dengan dengan sapaan dari PJE Ustaz Kamaruzzaman (Ustaz K) yang menjengah muka dari jendela di tingkat dua.
"Ambil gambar saya ker?", katanya sambil tersenyum melihat lanser kameraku merakam photo logo HPA di cawangan berkenaan, sebagai 'idea' pertama bagi entri ini.


Kelihatan sudah banyak kereta di tempat parking yang ber'sticker' kopi radix. Pastinya kenderaan milik teman-teman seperjuangan. Ramai gamaknya...!!!

Kaki melangkah anak-anak tangga menuju ke tingkat 2 bangunan tersebut dan sekali lagi lanser aku 'dikerah' merakam gelagat anak-anak waris perjuangan kami nanti (insyAllah) yang sedang 'sibuk' bermain. Dah jumpa kawan sebaya, apa lagi? Riuhnya mereka menambah ceria di majlis tersebut.



Sempat juga aku dan sepupuku ber'pose' di depan pintu masuk berkenaan, berlatarbelakangkan poster-poster produk yang kami perjuangankan.



Daun pintu di tingkat 2 itu kuselak, salam diberi. Ternyata benar tekaan aku dibawah tadi, ramai yang telah sedia menanti. Tangan kuhulur berjabat mesra dengan mereka yang duduk bersimpuh menanti waktu berbuka ketika itu. Antaranya, PJM & DOTY 2009, saudara Hafidzan Fauzi, PJ Abd Halim Said, PJE Ustaz Kamaruzzaman (Ustaz K), beberapa orang kuat KSSK yang belum kuingat nama mereka dan pangkat masing-masing, serta beberapa orang anak-anak yang tak turut serta 'sibuk' di tangga tadi. He...he...he....

Seketika kemudian..........


Laungan azan yang berkumandang menandakan selesainya puasa kami untuk hari yang ke-6 tahun ini. Doa berbuka dibacakan oleh PJE Ustaz K, dan seiring itu suapan buah tamar serta air mineral HPA menjengah rongga mulut masing-masing. Terasa nikmat berbuka waktu itu.

Benarlah sebagaimana sabda Rasulullah SAW,
"Setiap orang berpuasa akan mendapat dua kegembiraan, iaitu tatkala berbuka puasa dan saat bertemu dengan Tuhannya" (Hadith Riwayat: Bukhari)










Sesi berbuka puasa kami malam itu dibahagi untuk dua bahagian. 'Makan keciK' dan 'makan besaU', kata PJE Ustaz K. Maksudnya, lepas azan maghrib kami dihidangkan jamuan berbuka sekadar yang ringan-ringan (makan kecik)... Pelbagai jenis kuih-muih hasil pemberian dari para jemaah yang hadir sama-sama dinikmati.

Selepas solat maghrib, baru nasi berlaukkan daging tetel masak asam pedas, sayur campur dan berulam mentimun disajikan (makan besaU). Alhamdulillah, majlis jamuan kami malam itu cukup bermakna dengan kurnia rezeki dari-Nya.

Selang beberapa ketika pula (selesai jamuan makan), sekali lagi azan berkumandang tanda telah masuk waktu Isya'. Agenda diteruskan dengan semua jemaah mendirikan solat fardhu isya' dan diimamkan sekali lagi oleh PJE Ustaz K.

Jabir r.a berkata, Rasullullah SAW pernah ditanya,
"Apakah yang utama dalam solat itu?"
Jawab baginda,
"Lama berdiri."
(Hadis Riwayat: Muslim)

Takkan terasa hadirnya Ramadhan kalau ibadah terawih tak terlaksana (biarpun bukanlah satu dosa meninggalkannya).... Selesai solat fardhu isya', tuntutan sunat di bulan Ramadhan mulia ini disahut semua jemaah dengan mendirikan solat sunat terawih dengan bilangan 8 rakaat dan macam biasalah, ditambah sunat witir 3 rakaat.

Jadual majlis berjalan dengan teratur sekali. Selesai terawih dan witir, kami dihidangkan pula santapan rohani dalam slot tazkirah oleh PJE Ustaz K, yang juga Ketua Biro Agama KSSK... Jangan hanya perut nak diisi, tapi hati juga perlu sentiasa diberikan 'makanannya' agar peringatan disampai, hati tak lalai. InsyAllah....





Tazkirah oleh al-ustaz selesai... Moga jemaah mendapat sedikit pengisian dalam slot berkenaan. Syukran ya ustaz...

Majlis kami belum berakhir... Tuan pengerusi majlis, PJ Abd Halim Said, yang merupakan Pengerusi KSSK membuka sedikit ruang malam itu untuk tetamu undangan kami, PJM Hafidzan Fauzi menyampaikan info terkini dalam HPA. Antara maklumat yang disampaikan tuan PJM ialah:
1. Mesyuarat Ahli Lembaga Koperasi (ALK) Ko-Wahida yang telah berlangsung petang itu (26 Ogos'09) di Kangar, Perlis dan pengumuman Ko-Wahida sebagai koperasi TERBAIK Negeri Perlis 2009.
http://kowahida.blogspot.com/
2. Berita tentang pembinaan RFC di Shah Alam dll.




Demikianlah sedikit coretan dari majlis berbuka puasa dan solat terawih KSSK Negeri Melaka ini, dan beberapa photo kenangan indah kami bersama. Semoga segala yang baik itu diterima Allah dan segala kekurangan dipohonkan doa agar diberikan kekuatan untuk masa mendatang.

Selaku Editor JEJAK 87, saya mengucapkan terima kasih kepada pihak penganjur majlis, Kelab Sahabat Siti Khadijah (KSSK) atas penganjuran acara yang sungguh bermakna ini dan sudi menjemput saya untuk turut serta. Harap lepas ni lebih banyak majlis dianjurkan pihak kelab sebagai mengukuhkan hubungan antara ahli dan memastikan semangat perjuangan ini tak luntur. InsyAllah... Paling penting, JEMPUT SAYA.... he he he he....

Terima kasih juga kepada semua yang terlibat secara langsung atau tidak, dalam penganjuran majlis ini. Moga sama-sama mendapat keberkatan dan rahmat di bulan mulia ini. Amin ~~~

- SALAM PERJUANGAN -

* maaf kerana kualiti gambar kurang bagus...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan